donderdag 15 december 2011

Instrumental van de Week: The Basement Khemist - Vibrate

Artiest: The Basement Khemist
Titel: Vibrate / Everybody (L.I.F.E.) (Vinyl, 12'')
Producer: DJ Spinna / DJ Joc Max
Jaar: 1998
Label: Beyond Real Recordings

Vibrate van The Basement Khemist is een speciaal geval in mijn verzameling 12 inches. Hiervoor is één specifieke reden: zowel kant A als kant B van de plaat is gruwelijk. Mijn ervaring met obscure hiphopsingles van artiesten die vaak niet veel meer dan dat uitbrachten leert mij dat dit een zeldzaam fenomeen is dat gekoesterd dient te worden.

The Basement Khemist

De 12 inch is het zoveelste voorbeeld van een fantastische beat (in dit geval zelfs twee fantastische beats) die heel wat betere rappers had verdiend. Van The Basement Khemist is maar weinig bekend en eerlijk gezegd kan ik daar prima mee leven. Als ondermaatse rappers tonen de leden van de groep mij al na één luisterbeurt dat ik meer luisterplezier zal gaan beleven aan het afspelen van de instrumentals.




Vibrate is geproduceerd door DJ Spinna, inmiddels een gerespecteerde beatbakker uit Brooklyn, maar destijds nog flink aan de weg timmerend. Het is jammer dat er op een fantastische remix van De La Soul’s Stakes Is High na niet veel meer werk van Spinna uit deze periode uit is gebracht. Dat hij destijds niet stil heeft gezeten maakt zijn later uitgebrachte Compositions-trilogie maar al te duidelijk.

DJ Spinna

De B-side Everybody (L.I.F.E.) is een creatie van Basement Khemist’s eigen DJ Joc Max. Dat de groep toch in het bezit was van een zeker talent bewijst hij met deze wonderschone diep groovende instrumentatie. Al met al is Vibrate een even dierbaar als kostbaar onderdeel van mijn platencollectie.