zaterdag 7 januari 2012

Instrumental van de Week: Prince AD & Psycho Child - Lyrical Flava

Artiest: Prince AD & Psycho Child
Titel: Lyrical Flava (Instrumental)
Producer: DJ Chuck Chillout
Plaat: Lyrical Flava (Vinyl, 12'')
Jaar: 1996
Label: Phat Wax Records

De eerste keer dat ik Lyrical Flava hoorde wist ik niet wat me overkwam. Veel puurder vindt je rauwe East Coast hiphop namelijk niet. Chuck Chillout, de producer van deze banger, was anno 1996 al een oudgediende in de New Yorkse hiphopscene en met name invloedrijk als radio-DJ in de jaren tachtig. Hoewel de plaat die hij in 1989 maakte met Kool Chip, Masters of the Rhythm, een vergeten pareltje is zal hij door mij vooral voor deze beat herinnerd worden. De snoeiharde drums, de veelgebruikte break uit Dirty Feet van Daly Wilson's Big Band (het bekendste voorbeeld van een nummer dat dezelfde drums samplet is wellicht Shook Ones Pt. 2 van Mobb Deep), de uit datzelfde nummer gesamplede gitaarriff (compleet gestript van elke gezelligheid) en dan vooral zo nu en dan het geluid van een krijsende vrouw blazen elk willekeurig, rustig moment van de dag op een ongeĆ«venaarde manier aan gort. 
                Niet alleen door het gebruik van dezelfde drumsample als Shook Ones doet het nummer erg denken aan Mobb Deep. Prince AD & Psycho Child, die hierna voor korte tijd zouden doorgaan als de Killa Kids, zijn net als de jonge Prodigy en Havoc overduidelijk tieners uit de Queensbridge projects. Dat nog niet al hun teelballetjes zijn ingedaald hindert de hardcore luisterervaring van de vocale versie van Lyrical Flava echter allerminst; elke puber die op felle wijze in de microfoon rapt dat hij me achterlaat met mijn ''insides torn'' overhandig ik gewillig en bovendien snel de inhoud van mijn portemonnee.